![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | |||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() ![]() ![]() | ||
![]() | ![]() | ![]() |
| I Leif Nyléns essaysamling Bildtext finder man følgende ironiske selvportræt i teksten Förlorat Nobelpris: "Via morgennyhederne får jeg besked om, at jeg for anden gang er tildelt Nobelprisen i litteratur - ensom i en fremmed lejlighed, hvor radioen står tændt. (...) Nyheden gør mig naturligvis overrasket, smigret og glad. Men er det ikke også en smule pinligt? Det fremgår af motiveringen, at jeg er tildelt prisen for samme litterære produktion som forrige gang: to tynde digtsamlinger publiceret i min ungdom. (...) Kaster det ikke blot et lidt latterligt skær over Nobelprisen? Og vil det skabe opmærksomhed omkring det faktum, at jeg ikke siden disse ungdomsværker har skabt den mindste smule, som det er værd at bekymre sig om? (...) Da jeg vågner mangler blot vejrudsigten..." Bildtext er en bog om visuel kultur - alt fra grottemalerier over plakater og happenings Leif Nylén debuterede i 1963 med digtsamlingen Kartbild. Bogen er i store træk traditionelt modernistisk anlagt, men rummer også tekster, der peger på den nyenkelhed I 1965 udgiver Nylén samlingen Skalor och mätningar Allerede som teenager i 1950'erne havde Leif Nylén kunstner- og forfatterdrømme og eksperimenterede med surrealisme på begge felter. I 1959 begyndte han at læse kunsthistorie, æstetik og litteratur ved universitetet i Uppsala og blot et år senere blev han af Bonnier inddraget i arbejdet med forlagets nye satsning, tidsskriftet Rondo 60'erne kom og gik Nyléns bog Den öppna konsten fra 1998 er det foreløbigt mest interessante og øjenåbnende værk, der er skrevet om udviklingen af svensk kunst - poesi, billeder, happenings og så videre - i tresserne. Og så rummer den tillige hele det billedmateriale, som mærkeligt nok aldrig fik plads i Bildtext. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |