Forgængelighed samler stemninger fra det grotesk humoristiske til det dybt alvorlige. I den første ende af spektret befinder sig, ud over Søren Søgaard-Jensens udødelige (udødelige? hov!) schlager, en lejlighedssang indsunget af redaktionen i et stemnings- og stemmeleje hvor man ligefrem kan høre ekkoet af forsamlingshus og jovial hygge. På 'Jeg ved en lærkerede' afsynges en alenlang række af hyldestvers til Gert som '...helst er fri for røg. Hos dig at være ryger er ikke nogen spøg '. Hvem fanden er Gert?, tænker man, men teksten bagefter afslører at sangen er skrevet af et professionelt sangbureau, Solberg Sange, ud fra oplysninger som en privatdetektiv har indsamlet om 'en tilfældig valgt person'. Det blev så Gert!

Langt mere alvorligt og gribende bliver det i Michael Madsens fabelagtige interview med Søster Mette fra Diakonissestiftelsens hospice. I hendes lange gennemgang af helt praktiske omstændigheder - fra puder i ryggen til de sidste timers svindende bevidsthed - bliver døden pludselig skræmmende konkret: 'Ved du at når du siger ja til hospice, så siger du også ja til en tid der er begrænset'? Og når man klikker sig uigenkaldeligt ud af interviewets sidste del ved man at det vilkår ikke kun hører hospicet til.