Bengt Emil Johnson samarbejdede med Elis Eriksson ved flere af de konkrete poeters happenings i Stockholm - bl.a. Svisch . I 1965 udgav Johnson portrætbogen Elis Eriksson - trods let modvilje fra hovedpersonens side. Bogen rummer ud over Johnsons portræt en nøje gennemgang af de 33 poesitrækasser, som Eriksson udstillede på Galerie Burén i 1963, samt en serie fotografier af den strippende kunstner, der på eget initiativ således selv iscenesætter et alternativt, mere ærligt portræt. Modigt stirrer Eriksson på os fra siderne, mens jakke, sko, skjorte og så videre side for side fjernes fra det tilknappede jeg.

Leif Nylén: "Citat"

Bengt Emil Johnson

Svisch

 

"årevaefterjafixatsu..." en skäråviktjofjäs... (Färdig pryl placeras mot röd bakgrund, 22X30). Svisch (Kerberos 1965)

Elis Eriksson er født i 1906, men hævder at have oplevet yderligere to fødsler - i 1957 da han opgav at arbejde med afbildende kunst og gik over til collageformer og i 1987 i forbindelse med udstillingen "Negeringar av negationer" på Galerie Moderne i Stockholm. I sin lange karriere har han hele tiden flyttet sig rundt i zonen mellem billede og ord - de senere år særligt i retning af sidstnævnte. Rönnells Antikvariat har blandt andet udgivet fortsættelser til 1960'er-serien om Pavan og desuden arrangeret oplæsning og performance med kunstneren i boghandelen i Stockholm.

I 2002 udgav tidsskriftet OEI et temanummer om Elis Eriksson og alternativ ortografi. Her samler blandt andre Jörgen Gassilewski op på Erikssons arbejde og citerer ham for følgende: "når man udelukker noget, opstår der et tomrum, som er fyldt af energi. Der opstår et spørgsmålstegn. Skriver man lige ud, forsvinder det sporløst". Erikssons alternative ortografi er ikke overraskende beslægtet med Carl Fredrik Reuterswärds interletters .