Uddrag af Leif Nyléns grundbog om kunsten i 1960'erne, Den öppna konsten (1998)

"Grænseoverskridende" er et slag- eller honnørord i debatten om 1960'ernes kunst. Men det anvendes på forskellige måder og står for forskellige ting.

Til at begynde med anvendes det måske først og fremmest for at karakterisere en overskridelse af grænserne mellem forskellige kunstarter: billeddigte, tekst-lyd-kompositioner , instrumentalteater osv. For at forstå, hvor provokerende den slags eksperimenter var i begyndelsen af 1960'erne, må man gøre sig klart, hvor strengt den akademiske modernisme vogtede grænserne mellem litteratur, billedkunst, musik og teater. Hvert kunstart ansås for at have egne specifikke værdier, som det gjaldt at værne om og rendyrke.

For det andet handler det grænseoverskridende om mixed media: om traditionelle kunstarter, som blandes med nye teknikker og medier. I de fleste happenings og forestillinger, der beskrives [i Den öppna konsten], benyttes foruden scenisk ageren også filmindslag, diasshow, lydbånd, lysshow osv.

En anden form for grænseoverskridelse handler om springet mellem scene og salon. Der kan være tale om forestillinger, hvor skuespillet (eller musikken) helt omslutter publikum eller omvendt finder sted midt iblandt dem. Men den form for grænseoverskridelse kan også indebære, at publikum opfordres til selv at handle og deltage i forestillingen, uforudsigeligt, spontant eller i overenstemmelse med på forhånd definerede regelsæt.

John Cage satte spørgsmålstegn ved grænsen mellem kunst og liv og fik mange i tale. I praksis kunne det indebære dels en kunst, som trak sig tilbage til det hverdagsagtigt-private, som slog en streg over publikum (som i en del Fluxus-begivenheder). Dels kunne det indebære en kunst, som brød op fra gallerier og teatre og i stedet gik ud på gaden, blandede sig med virkeligheden dér og til forveksling lignede fester eller demonstrationer.

Men også nedbrydningen af æstetiske hierarkier kan ses som en form for "vertikal grænseoverskridelse": 1960'erne blander højt og lavt, tegneserier med kunst, Verdi med popmusik, litterær skønskrift med thrillers og ugebladsnoveller.

Endelig: 60'erkunsten overskrider indimellem bevidst eller ubevidst de juridisk bestemte grænser, bliver genstand for censur, beslaglæggelse, søgsmål - hvad enten det handler om "usædelighed og utugt", "anstiftelse af oprør" eller "skænden af nationale symboler". Den svenske sikkerhedstjeneste, Säpo, hørte til blandt Galleri Karlssons mest trofaste besøgende. Spørgsmålet om, hvordan ting må se ud, kom også til at gælde, hvad man må sige eller gøre.
 

Leif Nylén: Den öppna konsten (Sveriges Allmänna Konstförening 1998)