1. Dada 3

Vi hører det hver dag i popmusik: sønderklippet musikalsk information med nylavede uhørlige sammenføjninger eller gemt under forkromet lydfernis. "Dada 3" gør ­ som dadaisterne tilbage i 10'erne og 20'erne, som William S. Burroughs' cut-up-litteratur, som dele af dj- og electronica-kulturen i dag ­ netop opmærksom på sønderklipningerne og manipulationerne, der forvandler sætningen "Mærkelig, meningsløs, sludder" til akkurat dette. Ordene er Tom Kristensens, omhandler netop dadaismen og kommer endda i "Dada 3" fra hans egen mund.

Han skrev også ordene "Skøn som et meningsløst ord" i digtsamlingen Fribytterdrømme og samme sted "Skøn som en sønderskudt banegård". Og det er netop i den frydefulde destruktion af Kristensens ord, at skønheden i "Dada 3" vokser. I den digitalmusikalske nedbrydning af sammenhæng i sætningen, i den elastiske strækning af Kristensens stemmebånd, men også i cellist Morten Zeuthens analoge mimen af samme.

"Dada 3" vandt Statens Kunstfonds konkurrence Miniaturer i 2000.

 

2. Entropi 2.3

Råmateriale: To linier fra Homers Iliaden ­ "Styrke er sagen i krig, i råd er det ordet, der gælder. I krig kommer ordet til kort, nu gælder det blot om at kæmpe" ­ sunget af Rie Koch ikke ud i et, men stavelse for stavelse. Ordets betydning kommer også til kort, ja, destrueres i "Entropi 2.3" (entropi betyder tab af information) for at genfødes som byggeklodser på Sydows harddisk og siden i en musik med mangfoldige betydninger og associationer.

Som i "Dada 3" leges her med stemmens digitale transformationer, ordenes frodige destruktion: Homers sproglige informationer på to linier transformeres til musikalsk information på 6 minutter og 52 sekunder. Men "Entropi 2.3" er også en melodisk repetitiv korstruktur ­ en flerstemmig, mangedoblet Rie Koch ­ med afsmitninger fra amerikanske Steve Reichs både blødt myldrende og kantede repetitionsformer. Og Sydow arbejder også med lytterens rum- og afstandsfornemmelse: Koch hvisker tæt mod dit øre, synger fra et sted oppe i koret, står pludselig foran dig...

"Entropi 2.3." vandt i 1999 Statens Kunstfonds konkurrence for unge komponister.

 

3. Øjeblikkets byggeri

Musikeren former som arkitekten bærende strukturer, og oplever ofte sine ellers auditive konstruktioner med øjet ­ på partituret eller i anderledes letfattelige visualiseringer i dagens grafisk baserede musikprogrammer. "Øjeblikkets byggeri" tænker dette ud i mange niveauer.

Arkitektoniske tekster af Charles Dickens fungerede som råmateriale, fire ældre danske arkitekter ­ Tobias Faber, Erik Christian Sørensen, Knud Friis, Nils-Ole Lund ­ bearbejdede det i oplæsningens form, og Sydow skabte en omskiftelig lydstruktur, som lytteren kunne træde ind i og ved sin bevægelse konstant ændre: 12 højtalere ophængt i Arkitekternes Hus, København. En ambient arkitektur i bevægelse med lytteren, en komposition som både leger med det talte ord som musik og med mere gængs minimalistisk komposition.

Og man mindes Edgar Varèses tidlige udnyttelse af højtalerforstærkningen og kanalernes muligheder med Poème Electroniques fremførelse i 1958 på Verdensudstillingen i Bruxelles samme år: en ambient skulptur for tresporsbåndoptager og 425 højtalere.

"Øjeblikkets byggeri" var en bestillingsopgave fra Danske Arkitekters Landsforbund og blev uropført 19. januar 2001.

 

4. Lyd/By/Fugl

"Lyd/By/Fugl" klipper ikke menneskenes, men fuglenes sprog i stykker. Søren Søgaard-Jensen ­ der meget passende også mestrer volapyk ­ har indsunget og -talt skriftlige gengivelser af fire byfugles "sprog": solsorten, stæren, bogfinken, gråspurven. Stroferne er siden blevet dekonstrueret og organiseret i en form for abstrakt eller afledt konkretmusik.

"Lyd/By/Fugl" blev uropført fra den 25. august 2001 under arrangementet Lyd/By i Århus bymidte som en lydinstallation: hver fuglestemme sin overdimensionerede fuglekasse, med cd-afspiller og højtaler. Og man kan forestille sig at fuglene fik en fornemmelse af informationstab ­ entropi ­ i mødet med disse svagt genkendelige, men alligevel ikke forståelige strofer, denne musikalske volapyk for fugle såvel som for mennesker.

Sydow trækker her ­ med sine ambient-musikalske ører ­ på naturens omgivelsesmusik, som naturen på sin side blev tiltrukket af Sydows omgivelsesmusik i "Lydens have 1" på Museet for Samtidskunst i Roskilde, hvor denne lydinstallation kørte dag og nat i en måned sidste år. Fuglene begyndte her at fløjte Sydows elektroniske, abstrakte lydkomposition.

"Lyd/by/Fugl" er en bestillingsopgave fra kulturselskabet Swung.

 

5. Ifigenia Suite

"Ifigenia Suite" er et gennemkomponeret sammendrag af musikken til den kommende teaterforestilling Kærlighedsbarnet Ifigenia, som vil blive opført over et flerspors-højtaleranlæg, der omkranser tilskuerne i bedste ambiente tradition.

Skuespillerne udsiger ­ som i "Entropi 2.3" ­ ordene i stavelser, der siden er blevet organiseret i repetitive strukturer: accelererende ordguirlander, smukt harmoniseret eftertænksomhed, rytmisk orddans.

Sydows syntetiske farvning af klangene er også mangfoldig, og både udfordrer og synger med på teatrets akustiske rum og muligheder: hviskende stemmer kontrasterer højloftet sang, radiostøj går i rytmisk infight med den talte stavelse, stemmer syntetiseres og flyttes ind og ud af ekkorum. Teaterstykkets personer af kød og blod syntetiseres og manipuleres for ørerne af publikum.

"Ifigenia Suite" får også ­ opad de amerikansk inspirerede repetitionsmønstre ­ en meget europæisk og nationalt genkendelig farve med melodiske allusioner til kanonsangen over dem alle: "Mester Jakob".

Musikken er en bestillingsopgave fra dramatikeren Vivian Nielsen til forestillingen Kærlighedsbarnet Ifigenia på Teatret Kalejdoskop i foråret 2002.

 

Covernoter: Ralf Christensen