Øverste kirurgiske er efterhånden et multimedieforetagende, der sammen med tidsskriftet for "poetisk hjernevinding" nu også udgiver deres første billedbog - for slet ikke at tale om ØKs Chikane-cd'er on demand, de månedlige oplæsningsarrangementer på The Lab og rygtet om, at poesi.dk-sitet snart igen vil vækkes til live. Hu-hej-ku, hvor det går, med, suk, et citat fra en af de aktuelle udgivelser.

Efterårets tidsskrift og billedbog er holdt i klassisk-sjusket avantgardestil, sådan à la Hvedekorn goes Cartman-karton, Victor B. Andersen, Schäfer og det, der er værre: uha, hvor er det frækt - alligevel skal vi forsøge at udrede topologiske og måske tematiske sammenhænge i de to tryksager.

Foto: Andreas Schulenburg (fra ØK nr. 30).

Universet finder tydeligst sit udtryk i Andreas Schulenburgs illustration af et mellemstort landbrug med moské. Minareterne henviser direkte til tilstedeværelsen af en muezzin på novembers Lab-arrangement, ventilatortaget mere subtilt til den poetiske hjernevinding. Et kreatur har stukket hovedet i helligdommen: et billede, der metonymisk bringer os videre fra det nærorientalske til Indien, hvor vi foruden en hellig ko møder en yogi med hovedet i jorden, ligesom også både Iben Claces og T.S. Høeg gør os selskab på rejsen.

Claces i egentlig Itzi-Bitzi-retro, T.S. Høeg kun på vej videre til næste tema, der afsøger emnekredsen bastarder, muterede dyr og kimærer. Høegs centrifugale fortællestil bringer en Saab, en elg og en hest nær fusion, Jens Blendstrups barn Liva er "en krydsning mellem alle mulige arter", og igen er Schulenburger-illustrationerne de klareste: her møder vi det tyske, onomatopoetiske par en Saugockel og en Schweinehahrn, hønsene siger muh og musen mæh.

Referencen til det veltempererede EU-landbrug fremgår dermed nok en gang, men temaet strammes af Martin Budtz og Michael Rassums surrealistiske opstillinger i forsigtig Bellmer-stil med mælk og adskilte lemmer, på én gang muteret og mejerigtigt. Hvor Blendstrups højspændte mejetærskertrusser omvendt peger videre mod både de sjofle tegneserier med Mujaffa-ortografi og det nu sødt svundne ferieland, hvor han selv optræder med havegrill og bryderdragt. Hvor F.P. Jac besynger Four Roses i de lyse nætter, Schnack på sin side fire røde Calder-systemer. Campingvogn møder plæneklipper møder en kalligrambus og til sidst er der urbane fotografier af Julie Marie Falkentorp og Frank Sebastian Hansen.

Tøjdyrene fænger mest, de tyske hønsesvin sammen med grislingemusen, der fåret skriver på tavlen - og der kan ikke være tvivl om, at ØK gerne så sig selv som præmietyren i det på én gang fjollede og sammensatte bestiarium. Med billedbogen finpudser ØK da også sin genreoverskridende, let rablende og dadaopkørte stil, og efterårets to udgivelser er tilsammen en ægte blindgyde-bastard af tekst og tegning. Men ind imellem går der nu rigeligt med træskotung skolebladshumor og Jens-Hansen-havde-en-bondegård i den med al den umage, ØK-drengene gør sig for at pointere, at poesien ikke bor i elfenbenstårn.

Tillykke fra en snerpet læser,

Tegning: Andreas Schulenburg (fra ØK nr. 30).

Morfoscanning
fra afsnitp.dk.

 

Øverste Kirurgiske nr. 30 og Øverste Kirurgiske Billedbog nr. 1, begge 75 kr. i løssalg. Abonnement: se www.poesi.dk.

 

tilbage til aktuelt | aktuelt-arkiv | omtalt 30/10/00