- Christian Bretton-Meyer og Søren Pedersen siger Fortsat god weekend

 

Vi er nogle stykker, som er af den holdning, at bogmarkedet i Danmark ville syne en hel del kedeligere og noget mere bornert, hvis der ikke eksisterede et foretagende som forlaget Space Poetry. Bagmanden bag det lille forlag, Jesper Fabricius, har efterhånden i en årrække ladet forlaget være platform for en lang række af skæve og avantgardistiske udgivelser. Bøger, der ikke har lignet noget andet på det danske bogmarked, og hvor det især har været billedkunstnere og kunstfotografer, som har lanceret deres værker i bogform. Men også Jesper Fabricius selv har i en serie udgivelser i collageform parret sine egne enkle stregtegninger med udklip fra bl.a. 1970'ernes pornografiske magasiner. Resultatet i Fabricius' bøger har ofte være en summende grotesk surrealistisk billedophobning, der selvbevidst har balanceret på en knivsæg mellem en lettere ironisk nostalgi og en fascination af forskellige former for menneskelig dominans. Der har kort sagt altid været noget på spil i Fabricius' bøger, også selv om man som beskuer ikke helt har kunnet greje sammenhængen ved første gennemsyn. Men det er jo præcis sådan noget, der skærper nysgerrigheden, og man ofrer derfor gerne sin personlige opmærksomhed, når Space Poetry sender et nyt værk i handlen.

Den seneste udgivelse fra Space Poetry er skabt af de to kunstakademielever, Christian Bretton-Meyer og Søren Pedersen, og for en gangs skyld er der tale om en ren tekstbog. Bogen består nemlig af treogtredive haiku-digte, og den har fået den fine og positive titel: Fortsat god weekend. De to kunstnere har tidligere hver især arbejdet inden for forskellige områder af kunsten. Christian Bretton-Meyer har flere fotografiske udstillinger bag sig, mens Søren Pedersen mest har arbejdet med skulpturelle former. Deres første fælles projekt var udstillingen: Dressing Kaniner, som fandt sted i februar 2003 på Langelinie i København. Her udstillede de to kunstnere fjorten store is-kanin-skulpturer skabt i materialet Thousand Island Dressing.

Christian Bretton-Meyer og Søren Pedersen: Fortsat god weekend. 32 s. 40 kr. Space Poetry (2003)

Bogen Fortsat god weekend rummer som nævnt treogtredive stramme haiku-digte, hvilket som udgangspunkt må siges kunstnerisk at ligge et godt stykke fra de to kunstneres forrige isskulpturprojekt. Og så alligevel ikke, for pludselig under gennemlæsningen møder læserens blik dette digt:

de døve vil aldrig høre ordene
thousand island dressing

Fascinationen af materialet Thousand Island Dressing er åbenbart forblevet intakt hos de to kunstnere, selvom det nok i denne sammenhæng i højere grad gælder en undersøgelse af materialets fonetiske kvaliteter. Og man forstår godt fascinationen, hvis man bare én gang er kommet til at tænde for TV2s reklameblok og uforvarende har hørt en Henning Jensen (den velestimerede kongelige skuespiller - dvs. ham med Jyllands Posten: “Hvis de vil vide mere”), som med sprød stemme har smagt sig gennem de tre engelske ord Thousand Island Dressing. Efter sådan en oplevelse er man måske knap så bange for at miste hørelsen!

Bogens digte er alle en slags små poetiske og filosofiske nedslag i og kommentarer til den verden og virkelighed, vi allerede bilder os ind, vi kender til hudløshed. Men gør vi nu også det? Et dobbeltopslag i bogen får hurtigt én på andre og mere skeptiske tanker:

Man ved ikke rigtig, hvad man skal mene andet, end at der jo faktisk er en vis form lighed mellem afklippede negle og hjørnesofaer (specielt hvis sidstnævnte er lavet af hvidt imiteret læder!), og at det da kun er glædeligt, hvis snegle har bevidsthed, og hvis de tilmed man finde nydelse i at snegle sig vej rundt om sådan et menneskeskabt monstrum som en udestue.

Muligvis forsøger Fortsat god weekend først og fremmest at være morsom. Men præmisserne er også en forundringens filosofi i en bog, der fortælles fra alle mulige vinkler og perspektiver. Som nu eksempelvis disse to lynglimt af erkendelse:

fandt et nyt kontinent
i et atlas
fejrede det på et bordel

 

brevduen vidste ikke
at der ingenting
stod på papiret

Bogen lever på et overskud af nysgerrighed og absurde ord- og billedsammenstillinger, der, når det fungerer bedst, rammer en fin poetisk og billedmættet tone, som i følgende digt:

spred dine ben i få stavelser
og jeg vil kalde dig pingvin

Bogens hyppigste strategi er de surrealistiske sammenstillinger, der kan minde om de absurde verdensfremstillinger, man møder hos billedkunstnere som Storm P. og i nyere tid hos for eksempel en Lars Ravn. Man kan således lære flere ting af bogen, bl.a. skal man som bekendt være god ved dyrene. Her er bogens forslag til, hvordan det gøres:

bandt en vatpind på min tunge
og slikkede hunden i øret

 

Christian Bretton-Meyer og Søren Pedersen: Fortsat god weekend. 32 s. 40 kr. Space Poetry (2003)

Se også Christian Bretton-Meyers bidrag til Afsnit Ps nye Parlør, grønthøster


tidligere bidrag | aktuelt | aktuelt-arkiv | 15/7/03