Lessons in Urban Education kan ses i papirudgaven i tidsskriftet for grafisk design Emigre nr. 53, vinter 2000 ($29 for 4 numre) og virtuelt hos Swallow Press (x2).

Lektion 4

overhørte samtaler
den kvinde ved busstoppestedet
tasker på armen
løbe for at nå over for grønt
en plastikpose i et træ
falsk smil (læbestift på tænderne)
mønttelefoner, der ringer
[...]

Sådan lyder lektien fra den amerikanske kunstnergruppe Swallow Press (x2), Topher Sinkinson og Kristan Kennedy, der, som de selv siger, "arbejder med ord (+ billeder)", hvilket også gælder for deres plakatprojekt Lessons in Urban Education i byen Portland, Oregon. På gader og stræder er ophængt 2000 plakater fordelt på 5 motiver, portrætter af eftertænksomme mennesker sammen med en række snapshotagtige noter eller gloselister.

Øvelsen går ud på iagttagelse, på at optræne evnen til at se de fortællinger og billedkompositioner, der er på færde i byrummet. Det er en opfordring til en slags moderne historiefortælling, til botaniseren i byens sociale rum - til at lade detaljen synke ind og få betydning. Den form for omverdensmeditation, der kan foregå, samtidig med at kroppen bevæger sig gennem byen.

Vi ved det, vi har allesammen taget timer i netop denne kunst og har hver vores mnemoteknik til at puste liv i gammelt pensum: forelskelser, hovedtelefoner, rejser, forårslys, hurtige sko. I virkeligheden fungerer et projekt som Swallow Press' måske snarere som dokumentation af den usynlige filmvirksomhed, vi alle bedriver på vores vej til og fra, i dét "the space in-between", som projektet markerer som sit udgangspunkt. Pædagogik eller dokumentation, i alla fall skriver projektet sig ind i en lang tradition af baudelairesk flaneren, suggestiv londontåge, nomadetræk og tidlige Jarmush-film. Walter Benjamin kunne være et andet valgslægtskab, ikke bare gik han og så og skrev, men overvejede også det forhold, at plakaten får skriften til at bevæge sig fra bogens horisontalitet og den borgerlige intimsfære til lodret, moderne urbanitet. I realtime år 2000 er det særlige ved Swallow Press' plakater vel især, at de ikke reklamerer for noget, helt ukommercielt er de en fortræning til the Dream Society med dets imaginære, narrativt formidlede værdier.

Ikke desto mindre skal der herfra lyde et højt Prøv det, prøv det!: lav dine lektier, vær poetisk streetwise - og mest udfordrende, vi citerer: "Repeat the lessons (out loud)", indskriv dig i rækken af tosser, der snakker med sig selv på åben gade.
 

 

tilbage til aktuelt | aktuelt-arkiv | 24/3/00